LPF: Verlengen metrolijn naar Hellevoetsluis en Brielle

Geplaatst op

Als u foto’s/video’s instuurt gaat u akkoord met publicatie van deze foto’s/video’s op www.voorne-putten.nl, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De door u ingestuurde foto’s/video’s zijn uw eigen werk of u bent gerechtigd deze foto’s/video’s toe te sturen. De foto’s/video’s mogen niet getruct zijn.

Sleep foto's in het vierkant of klik op de upload knop.
Wilt u alstublieft hieronder een vinkje geven om spam te voorkomen.

SPIJKENISSE - Het Station Spijkenisse - De Akkers moet niet langer het eindpunt van de metro zijn. De lijn zou hiervandaan via Hellevoetsluis moeten worden doorgetrokken naar Brielle. Met dat voorstel is LPF-fractievoorzitter Marjan van den Heuvel gekomen in de commissie ROB van woensdag 5 januari 2011. Belangrijkste reden voor de suggestie is de parkeeroverlast die wordt veroorzaakt door forensen bij de metrostations in Spijkenisse.

De LPF is blij dat de portefeuillehouder in de commissiebehandeling een parkeeronderzoek heeft toegezegd rondom de metrostations in Spijkenisse. Mede afhankelijk van die uitkomsten zal er verder structureel beleid gemaakt moeten worden om de parkeerdruk rondom de metrostations binnen proporties te houden. Het aanleggen van meer en meer parkeerplaatsen nabij de metrostations is niet dé parkeeroplossing, zo vindt de partij. Uiteindelijk kent óók de aanleg van nieuwe parkeerterreinen limieten.

De parkeeroverlast in Spijkenisse moet in een groter verband geplaatst worden, aldus Van den Heuvel. Niet alleen de parkeerproblematiek in Spijkenisse is gebaat bij een verlengde metrolijn via Hellevoetsluis naar Brielle, maar bovenal ook het aantal verkeersbewegingen op het hele eiland Voorne-Putten. Door de aanleg van de Tweede Maasvlakte en het aansluiten van het Westland op Voorne-Putten door de voorgenomen aanleg van de Blankenburg- én/of Oranjetunnel zal het eiland te maken krijgen met een grote toename van het verkeer. Een verbrede A15 zal samen met een verlengde metrolijn de mobiliteit op Voorne-Putten toekomstbestendiger kunnen maken, zo denkt de partij.

In het verleden is er discussie geweest of een verlengde metrolijn verder het eiland in rendabel zou zijn, maar de overvolle bussen van Connexxion in de spitsuren bewijzen dat er ruimte is voor een metro-exploitatie. Door een verlengde metrolijn zou de busexploitatie op Voorne-Putten misschien zelfs goedkoper kunnen door onrendabele buslijnen op te heffen. Een ander discussiepunt in het verleden was de overlast die een metro-tracé naar en/of door je stad met zich mee brengt. Maar ook hier zijn oplossingen voor te bedenken. Het zou mogelijk zijn naar het voorbeeld van NS-station Lage-Zwaluwe een metrostation buiten de stadsgrens aan te leggen, waardoor overlast wordt beperkt en meer ruimte voor parkeren ontstaat. Het is inmiddels 26 jaar geleden dat de metrolijn naar Spijkenisse officieel opengesteld werd.

De metrolijn werd vanaf de toenmalige eindbestemming Zalmplaat uitgebreid met de stations Spijkenisse Centrum, Heemraadlaan en De Akkers. Nu ruim een kwart eeuw later is de tijd gekomen om Voorne-Putten middels de metro verder te ontsluiten.

(Saillant detail: Vanaf 1905 tot en met 1965 had Spijkenisse een tramverbinding naar Hellevoetsluis, Brielle en Oostvoorne.)

Marjan van den Heuvel overweegt Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) via een brief te vragen om een (plan)studie naar een verlengde metrolijn op Voorne-Putten. Omdat de wegeninfrastructuur door de jaren heen niet meegegroeid is met alle ontwikkelingen op Voorne-Putten en het Rotterdamse havengebied is de rijksoverheid schatplichtig aan alle forenzen op het eiland Voorne-Putten.

Plaats reactie

Wilt u alstublieft hieronder een vinkje geven om spam te voorkomen.

Reacties

  • T. Sekac 08/02/2017 10:24am (6 maanden geleden)

    Goed plan! zal dit nog ooit gerealiseerd worden in Bijvoorbeeld medio 2030-2040? zouden ze dan misschien niet beter 2 metrolijnen kunnen maken? en bijv. dan met:
    1. Metrolijn D vanaf Spijkenisse de Akkers als sneltram over het oude spoortrace van die vroegere tram via Zuidland en Oudenhoorn naar het Centrum van Hellevoetsluis.
    2. metrolijn A doortrekken naar Brielle, die dan bij pernis een afbuiging naar links maakt, en dan over een viaduct via Oudeland, Westpunt, Spijkenisse Noord, en dan vanaf daar langs de N218 nog via Geervliet, Heenvliet en Zwartetaal naar Brielle.
    3. en Zou metrolijn C misschien ook niet bij Spijkenisse de Akkers naar links kunnen afbigen, en dan via Simonshaven naar Goudswaard rijden?

RSS feed voor reacties op deze pagina | RSS feed voor alle reacties

Terug
VP